زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

ابوحفص عمر بن مهران





ابوحفص عمر بن مهران، از شخصیت‌های قرن دوم قمری و از حاکمان مصر در دوره عباسیان بود. او سرانجام به سال ۱۷۷ ق درگذشت.


۱ - معرفی اجمالی



ابوحفص، عمر بن مهران، پس از آن که در سال ۱۷۶ ق‌ هارون الرشید، جعفر بن یحیی برمکی را بر مصر و مغرب گمارد، از سوی جعفر به جای موسی بن عیسی عباسی به حکومت مصر منصوب شد.

۲ - گرفتن هدیه



ابوحفص هیچ هدیه‌ای نمی‌پذیرفت، مگر این که طلا، نقره یا پارچه باشد. در آن صورت، بر روی هر هدیه، اسم هدیه دهنده را می‌نوشت و به دنبال آن از اهداکننده، طلب خراج می‌کرد و بر این امر اصرار می‌ورزید. اگر کسی از ایشان پرداخت خراج را به تاخیر می‌انداخت، قسم می‌خورد که اگر تاخیر کند، چنان خواهد کرد، و چنین می‌کرد.
از این راه اموال زیادی جمع آورد و همه را به بغداد فرستاد. او هر کسی را که از پرداخت مالیات خودداری می‌نمود، به بغداد می‌فرستاد و مردم نیز خود را با این شیوه حکومت، عادت دادند.

۳ - پرداخت خراج مصر



هنگامی که نوبت دوم پرداخت خراج فرا رسید، عده زیادی، از پرداخت خراج عاجز ماندند. ابوحفص، هدایایی را که آنها برای او آورده بودند، حاضر کرد و آن چه را که نقدینه بود، به جای خراج پذیرفت و اگر گندم یا چیز دیگری بود، آن را فروخت و بدین ترتیب، خراج آنها را پرداخت. آن گاه به آنان گفت: من اینها را برای زمان نیازمندی شما ذخیره کردم. او تمام خراج مصر را جمع آورد و به بغداد بازگشت و از کار خود کناره گرفت و‌ هارون الرشید نیز استعفای او را پذیرفت.

۴ - وفات



ابوحفص در دوران زمامداری خود در مصر با مردم چنان رفتار کرد که جز به غلامش ابودرّة و حاجبش به سپاه و شرطه‌ای نیازمند نشد و سرانجام به سال ۱۷۷ ق درگذشت.

۵ - پانویس


 
۱. ابن تغری بردی، یوسف، النّجوم الزّاهره فی ملوک مصر و القاهره، ج۲، ص۷۹.    
۲. طبری، محمد بن جریر، تاریخ طبری، ج۸، ص۲۵۳.    
۳. ابن کثیر، اسماعیل بن عمر، البدایة و النهایة، ج۱۰، ص۱۸۱.    
۴. ابن اثیر جزری، ابوالحسن علی بن ابی‌الکرم، الکامل فی التاریخ، ج۶، ص۱۲۶.    


۶ - منبع



عبدالسلام ترمانینی، رویدادهای تاریخ اسلام، ترجمه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ج۱، ص۴۰۷.





آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.