زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

السبع الشداد (کتاب)





«السبع الشداد»، تالیف محمد باقر بن محمد حسینی مرعشی استرآبادی، مشهور به میر داماد ، از علمای شیعه در آغاز قرن یازدهم هجری و متوفای سال ۱۰۴۱ ق، است. این کتاب، به زبان عربی و در موضوعات فقهی است.


۱ - معرفی اجمالی



علامه میر داماد، در مورد انگیزه نگارش کتاب، می‌فرماید: «اینک درخواست شما را اجابت نمودم که با اصرار از من می‌خواستید تا رساله‌ای جامع و شامل هفت امر محکم از مقالات تحقیقی و حقیقت هفت بحث پیچیده و مشکل را برای شما بیان نمایم».
نگارش کتاب، در سال ۱۰۲۳ ق، به پایان رسیده است.

۲ - ساختار کتاب



کتاب، شامل هفت مقاله فقهی می‌باشد.
علامه میر داماد، در این کتاب، با سبکی علمی و دقیق به بررسی مباحث فقهی می‌پردازد و بر خلاف دیگر آثار فقهی خود، قدری دقیق و پیچیده بحث می‌نماید. وی، وارد مباحث عقلی و فلسفی شده و فراموش می‌کند که این کتاب، فقهی و بحث، بحث فقهی می‌باشد، ولی به هر حال دقت‌های عقلی و فلسفی ایشان نیز در مباحث فقهی قابل توجه می‌باشد.
مؤلف، در این کتاب توان علمی و مهارت خود را در مباحث فلسفی و فقهی به عرصه ظهور نهاده است.

۳ - گزارش محتوا



کلمه «السبع الشداد»، اشاره به آیه ۱۲ سوره نباء دارد که می‌فرماید: «و بنینا فوقکم سبعا شدادا»؛ یعنی ما هفت آسمان محکم را بر بالای سر شما برافراشتیم.
علامه میر داماد در این کتاب، به مباحثی فقهی، مانند تعریف علم فقه ، تقسیم احکام شرعی به احکام پنج گانه، ترک همه مستحبات از کبائر است، معنای کراهت در باب عبادات و دیگر مباحث فقهی پرداخته است.

۴ - نسخه شناسی



نسخه‌ای که در این برنامه، از آن استفاده شده، ناشر آن سید جمال الدین میر داماد، تاریخ نشر آن سال ۱۳۹۷ ق، در یک جلد، در قطع وزیری و چاپ اول می‌باشد. این کتاب، به همراه دوازده رساله دیگر از مؤلف به چاپ رسیده است.

۵ - پانویس


 
۱. نبا/سوره۷۸، آیه۱۲.    


۶ - منبع


نرم افزار جامع اصول الفقه،مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.


رده‌های این صفحه : کتاب شناسی | کتب اصولی شیعه




آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.