تغیر مسیر یافته از - اکمه
زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

اکمه (مفردات‌نهج‌البلاغه)





اکمه از مفردات نهج البلاغه به معنای بدبختی آمده است همانگونه که حضرت امیر (علیه‌السلام)، بدبختی بنی امیّه را با همین واژه توصیف نموده است.


۱ - توصیف بنی امیه



امام (صلوات‌اللّه‌علیه) در رابطه با بدبختی بنی امیه فرموده‌اند:
«ان اللّه تعالی سیجمعهم لشرّ یوم ... ثم یفتح لهم ابوابا یسیلون من مستثارهم کسیل الجنتین حیث لم تسلم علیه قارة و لم تثبت علیه اکمة و لم یرد سننه رصّ طود؛ یعنی: خداوند در آینده بنی امیه را برای بدترین روزی جمع می‌کند، ... آنگاه ابواب بلاها را بر آن‌ها می‌گشاید در محل حرکت آن‌ها، بلاها جاری می‌شوند. مانند: سیل دو باغ «قوم سباء» چنان‌که در مقابل آن سیل، ایستاده‌ای سالم نماند و تپّه‌ای مقاومت نکرد؛ و جریان آن‌را کوه محکمی جلو نگرفت.»

۲ - واژه‌شناسی



«آکام» جمع اکمه است چنان‌که در شرح عبده آمده است. آن حضرت (علیه‌السلام) در رابطه با قرآن کریم فرموده است: «فهو معدن الایمان... و منازل لا یضلّ نهجها المسافرون و اعلام لا یعمی عنها السائرون و آکام لا یجوز عنها القاصدون؛ قرآن معدن ایمان است ... قرآن منازلی است که مسافران در راه‌های راست آن گمراه نمی‌شوند؛ و نشانه‌هایی است که رهروان را نادیده نیستند و قله‌هایی است که قصد کنندگان از آن تجاوز نکنند، یعنی راه‌های حق به قلّه‌های قرآن منتهی می‌شود و اگر قصد کنندگان از آن تجاوز کنند به هلاکت می‌افتند.»
از این ماده، فقط دو لفظ فوق در کلام امام (علیه‌السلام) آمده است.

۳ - پانویس


 
۱. صبحی صالح، نهج البلاغه، ص۲۴۱، خطبه۲۴۱.    
۲. عبده، محمد، نهج البلاغة، تحقیق:محمّد محیی الدین عبد الحمید، ج۲، ص۲۰۳، بی‌تا.    
۳. صبحی صالح، نهج البلاغه، ص۳۱۶-۳۱۵، خطبه۱۹۸.    


۴ - منبع


قرشی بنابی، علی‌اکبر، مفردات نهج البلاغه، برگرفته از مقاله «اکمه»، ص۵۶.    






آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.