تغیر مسیر یافته از - بدأ
زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

بدأ (مفردات‌نهج‌البلاغه)





بدأ یا بدء یکی از مفردات نهج البلاغه، به معنای شروع و آغاز می‌باشد که حضرت علی (علیه‌السلام) هنگامی که در مجلس عزایی شرکت نمود، نسبت به اهل عزا از این واژه استفاده نموده است.


۱ - مفهوم‌شناسی



بدأ یا بدء به معنای شروع و آغاز آمده است. چنان‌که خدای تعالی در قرآن کریم می‌فرماید: «فَبَدَاَ بِاَوْعِیَتِهِمْ قَبْلَ وِعاءِ اَخِیهِ.» واژه‌ی «ابداء» نیز به معنی آفریدن آمده که از همین مادّه است. همچنین واژه‌ی «ابتداء».

۲ - کاربردها



امام (صلوات‌الله‌علیه) هنگام شرکت کردن در مراسم تعزیه‌ای به اهل عزا فرمودند: «انّ هذا الامر لیس لکم بدا و لا الیکم انتهی و قد کان صاحبکم هذا یسافر فعدوه فی بعض اسفاره، فان قدم علیکم و الّا قدمتم علیه؛ مرگ از شما شروع نکرده و در شما تمام نشده، این میّت به سفر می‌رفت، فعلا او را در سفر بدانید اگر او آمد هیچ، و گرنه شما پیش او خواهید رفت (به هر حال مفارقت همیشگی نیست).»
آن حضرت درباره‌ی حق تعالی فرموده است: «و لا یجری علیه السّکون و الحرکة و کیف یجری علیه ما هو اجراه و یعود فیه ما هو ابداه؛ وصف سکون و حرکت بر خدا جاری نمی‌شود چطور جاری می‌شود بر او چیزی که او جاریش کرده و چطور بر می‌گردد در او چیزی که او آفریده است.»
همچنین در مورد دیگری فرموده است: «لم یؤده خلق ما ابتداء و لا تدبیر ماذرا؛ او را خسته نکرده آفریدن آنچه آفریده و نه تدبیر آنچه به وجود آورده است.»
«مبدء» اسم مکان است یعنی محلّ شروع.
امام (علیه‌السلام) در جای دیگری نیز فرموده‌اند: «انّما فرّق بینهم مبادی طینهم.»

۳ - پانویس


 
۱. یوسف/سوره۱۲، آیه۷۶.    
۲. صبحی صالح، نهج البلاغه، ص۵۳۷، حکمت۳۵۷.    
۳. صبحی صالح، نهج البلاغه، ص۲۷۳، خطبه۱۸۶.    
۴. صبحی صالح، نهج البلاغه، ص۹۶، خطبه۶۵.    
۵. صبحی صالح، نهج البلاغه، ص۳۵۴، خطبه۲۳۴.    


۴ - منبع


قرشی بنابی، علی‌اکبر، مفردات نهج البلاغه، برگرفته از مقاله «بدأ، بدء»، ص۱۱۶.    






آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.