زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

سال 18 هجری قمری





سال ۱۸ هجری قمری، هجدهمین سال از قرن ۱ قمری مصادف با سال ۱۷ هجری شمسی است. در این سال رویدادها و وقایع نظامی و غیرنظامی مختلفی در جهان اسلام رخ داد، مانند: ادامه فتوحات اسلامی در مصر توسط عمرو عاص، انتصاب ابوعبیده جراح به فرمان‌روایی شام توسط عمر بن خطاب، فراگیر شدن طاعون در شام و مرگ برخی از شخصیت‌های مشهور بر اثر ابتلا به طاعون مانند ابوعبیده جراح، یزید بن ابی‌سفیان، شرحبیل بن حسنه‌ و ... .


۱ - رویدادها


- عمر بن خطاب جلسه‌ای مشورتی در «جابیه» برگزار می‌کند و ابوعبیده جراح را بر شام فرمان‌روایی می‌دهد و تصمیماتی را اتخاذ می‌کند، از جمله:
• وضع عهدنامه‌ای برای اهل ذمه که به «عهدنامه عمر» معروف شد. عمر در آن حمایت از جان و اموال و آزادی دین‌شان را ضمانت می‌کند؛
• تقسیم سوریه به چهار منطقه نظامی برای اسکان سپاهیانی که آنها را «اجناد» می‌نامیدند: جند دمشق، جند حمص، جند اردن و جند قنسرین؛
- عمر، منصب قضاوت کوفه را به شریح بن حارث کندی و منصب قضاوت بصره را به کعب بن سور می‌سپارد؛
- طاعون عمواس در شام فراگیر می‌شود و ابوعبیده جراح، یزید بن ابی‌سفیان، شرحبیل بن حسنه‌ و دیگر فرماندهان بزرگ و نیز بسیاری از سپاه مسلمانان بر اثر ابتلا به طاعون می‌میرند.
- عمر، معاویة بن ابی‌سفیان را به جای ابوعبیده جراح بر شام، اردن و فلسطین و عیاض بن غنم را بر ناحیه جزیره می‌گمارد.

۲ - وقایع نظامی


- فتوحات اسلامی در مصر؛ عمرو عاص در راس سپاهی عازم مصر می‌شود و شهر «رفح» و «عریش» را بدون مقاومت تصرف می‌کند. سپس راه ساحل را در پیش می‌گیرد و به «فرما» روی می‌نهد. او سپاهی را که برای جنگ با او آمده بود، شکست داده، وارد مصر می‌شود.

۳ - درگذشتگان


ابوعبیده جراح.
شرحبیل بن حسنه.
عاص بن سهیل.
عباس بن مرداس.
معاذ بن جبل.
یزید بن ابی‌سفیان.

۴ - منبع


عبدالسلام ترمانینی، رویدادهای تاریخ اسلام، ترجمه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ج۱، ص۱۳۵.





آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.