زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
 

سروش آسمانی سیری در مفاهیم قرآنی‌ (کتاب)





کتاب سروش آسمانی (سیری در مفاهیم قرآنی) تألیف کاظم محمدی است که پیرامون موضوعات مختلف علوم قرآنی نوشته شده است.


۱ - معرفی کتاب



مؤلف که یکی از قرآن پژوهان معاصر می‌باشد در این کتاب مهمترین موضوعات علوم قرآنی را مورد بحث و بررسی قرار داده از جمله: وحی ،جمع قرآن ،اسامی و صفات قرآن ، مکی و مدنی، ناسخ و منسوخ ، تفسیر، تاویل،سوگندهای قرآن ،اعجاز قرآن و طبقات قراء . که در هر قسمت به صورت اختصار موضوع را مورد بحث و بررسی قرار داده است. مولف علاوه بر مباحث مذکور، عنوانی بنام « محتویات قرآن » در این اثر گنجانده و در آن به طور اختصار به مباحثی همچون توحید خدا ،آفرینش انسان ،قصص و حکایات و دنیا و آخرت از دیدگاه قرآن پرداخته است.

۲ - ساختار کتاب



کتاب از طرف مؤلف فصل بندی نشده، اما با توجه به شماره گذاری مطالب توسط ایشان، موضوعات کتاب را می‌توان در بیست و یک فصل تقسیم بندی نمود که فهرست آن به قرار زیر است: وحی، کتابهای آسمانی، قرآن معجزه جاوید حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم ، جمع آوری قرآن، اسامی و صفات قرآن، کیفیت صوری قرآن (آیه و سوره)،ظاهر و باطن قرآن ،آیات مکی و مدنی ، ناسخ و منسوخ، شان نزول آیات، تفسیر، تاویل، محتویات قرآن، نزول، انزال و تنزیل، سوگندهای قرآن، لغات غیر عربی در قرآن، اهداف قرآن، طبقات قاریان، اعجاز قرآن و قرآن در کلام بزرگان

۳ - ویژگی‌ها



۱- در فصل اول: پس از تعریف لغوی و اصطلاحی واژه وحی، آنرا از نظر قرآن مورد بررسی قرار داده، اقسام آنرا ذکر و برای هر کدام آیاتی را مثال می‌زند.
[۱] سروش آسمانی سیری در مفاهیم قرآنی‌،کاظم محمدی،ص۱۵.
در فصل شانزدهم: (سوگندهای قرآن): ابتدا پیرامون اهمیت سوگند خوردن در قرآن و علت آن بحث، سپس دیدگاه برخی از مفسران همچون مرحوم طبرسی و میبدی و سیوطی را در این زمینه نقل نموده، در ادامه سوگندهای قرآن را موضوع بندی نموده و برای هرکدام مثال می‌زند. ۳- در فصل بیستم: پیرامون اعجاز قرآن سخن می‌گوید. برای این هدف، ابتدا معجزه را از نظر لغوی و اصطلاحی تعریف، سپس معجزات انبیاء گذشته را اشاره نموده و آنگاه ابعاد اعجاز قرآن را مورد بحث و بررسی قرار داده است. ۴- در فصل چهاردهم: پیرامون محتویات قرآن بحث می‌کند.
و در توضیح آن مطالب قرآن را تقسیم بندی نموده و برای هر قسمت آیاتی از قرآن را ذکر می‌نماید سخن اینکه بصورت اختصار برای موضوعات مختلف آیات را آدرس دهی کرده است.

۴ - نسخه شناسی



کتاب یک جلد، متن آن فارسی و دارای ۴۷۱ صفحه می‌باشد و مشخصات آن به قرار زیر است: ۱- نوع کاغذ: اعلا ۲- چاپ: کامپیوتری ۳- جلد: شومیز ۴- نوبت چاپ: اول ۵- تاریخ انتشار: سال ۱۳۸۱ ۶- ناشر: انتشارات سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۷- تیراژ: ۲۰۰۰ نسخه ۸- دارای فهرست: الف: منابع و مآخذ ب: نمایه (به ترتیب حروف الفباء) ج: موضوعات کتاب ۹- نام کتاب: سروش آسمانی ۱۰- نام مولف: کاظم محمدی

۵ - پانویس


 
۱. سروش آسمانی سیری در مفاهیم قرآنی‌،کاظم محمدی،ص۱۵.


۶ - منبع



نرم افزار مشکات الانوار، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.


رده‌های این صفحه : کتاب شناسی | کتب علوم قرآن




آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.