زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

سیدعبدالحسین روضاتی اصفهانی





سیدعبدالحسین روضاتی، از علما و خطبای معاصر اصفهان بوده است.


۱ - معرفی اجمالی



حاج سیّدعبدالحسین روضاتی فرزند حاج میرزا حبیب‌اللّه روضاتی بن میرزا هدایه‌اللّه بن میرزا محمّدباقر موسوی چهارسوقی (صاحب روضات)، عالم فاضل جلیل معاصر.

۲ - ولادت



در ماه شهریور سال ۱۳۰۵ش (برابر با ۱۳۴۵ق) در محلّه چهارسو شیرازی‌های اصفهان متولّد شد.

۳ - تحصیلات



تحصیل در مدرسه جدید را در دبستان و سپس در دبیرستان فرهنگ ادامه داد. سپس به تحصیلات حوزوی روی آورد. مقدمات را نزد پدر و حاج آقا فخرالدّین روضاتی، شیخ محمّدجواد فریدنی، سیّدرضا ابوالبرکات، شیخ محمّدعلی عالم حبیب‌آبادی و شیخ محمّدحسین فاضل کوهانی فرا گرفت. «مُغنی اللبیب» را نزد سیّداحمد مقدّس، «معالم» را نزد سیّدمجتبی میرمحمّدصادقی، «شرح لمعه» را نزد حاج شیخ محمّدحسن عالم نجف‌آبادی و «کفایه الاصول» را نزد عموی بزرگوارش سیّداسداللّه روضاتی آموخت. همچنین از درس حاج شیخ علی مشکوه سِدِهی بهره گرفت. دروس خارج را نزد حضرات آیات: سیّدمحمّدرضا خراسانی، حاج آقا حسین خادمی، سیّدمصطفی مهدوی، حاج سیّدعلی بهبهانی (هنگام اقامت در اصفهان) و حاج میر سیّدعلی علاّمه فانی (هنگام اقامت در اصفهان) آموخت.

۴ - فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی



او پس از وفات پدر، مراسم احیاء و قرائت دعای کمیل و مناجات سحر در تکیه کازرونی و اقامه نماز جماعت در مسجد خیابان (مسجد حاج میرزا حبیب‌اللّه روضاتی) را به جای پدر برعهده گرفته و اقامه جماعت مغرب و عشاء در مسجد ستّاری را نیز تاکنون برعهده داشته است. او علاوه بر وعظ و خطابه و رسیدگی به مشکلات اجتماعی و شرعی مردم، به خدمات اجتماعی و امور خیریه اهتمام نموده است.

۵ - اجازه روایت



وی از حضرات آیات عظام: خوئی، گلپایگانی، میر سیّدعلی بهبهانی، صافی گلپایگانی، وحید خراسانی و سیستانی دارای اجازه روایت و یا امور حسبیه است. فرزندش مرحوم سیّد محمّدهادی روضاتی از فضلاء و روحانیون ممتاز و باتقوای اصفهان بود که در جوانی وفات نمود.

۶ - آثار و تالیفات



حاج آقا عبدالحسین روضاتی کتابی در حج و کتابی در ادعیه تالیف نموده و کتابی در احادیث اخبار به نام «طُرَف الاحادیث» نوشته است.
[۱] مصاحبه غلامرضا نصراللهی با جناب آقای سیّدعبدالحسین روضاتی در ۷ تیر ۱۳۹۰ش.
[۲] قاسمی، رحیم، گلزار مقدس، ص۱۱۳.


۷ - پانویس


 
۱. مصاحبه غلامرضا نصراللهی با جناب آقای سیّدعبدالحسین روضاتی در ۷ تیر ۱۳۹۰ش.
۲. قاسمی، رحیم، گلزار مقدس، ص۱۱۳.


۸ - منبع



مهدوی، سیدمصلح‌الدین، اعلام اصفهان، ج۴، ص۱۵۱.    






آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.