زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

سیدعلی موحد ابطحی اصفهانی





سیدعلی موحد ابطحی اصفهانی، از علما و فقهای معاصر اصفهان بوده است. وی برادر سیّدمحمّدباقر موحد ابطحی و سیدمحمدعلی موحد ابطحی و مولف آثار ارزنده‌ای مانند آیه التطهیر فی احادیث الفریقین و الشیعه فی احادیث الفریقین می‌باشد.


۱ - معرفی اجمالی



سیّدعلی موحّد ابطحی فرزند سیّدمرتضی، از علمای معاصر اصفهان بوده است. وی در سال ۱۳۵۹ق (مطابق با ۱۳۱۹ش) در اصفهان متولّد شد.

۲ - تحصیلات حوزوی



مقدّمات علوم تا پایان شرح لمعه را نزد پدر، شرایع را نزد میرزا محمّد طبیب‌زاده، رسائل را نزد محمّدحسن نجف‌آبادی و هیات را نزد مرحوم مجدالعلماء فراگرفت. همچنین طب قدیم را نیز از پدرش فراگرفت.
وی در سال ۱۳۷۹ق (۱۳۳۹ش) جهت تحصیل به قم مشرف شده و جلد اوّل کفایه را نزد محمّد مجاهدی و جلد دوم آن را نزد حاج سیّدمحمّدباقر سلطانی و منظومه را نزد عبداللّه جوادی آملی، مصطفی خمینی و اسفار را از علاّمه سیّدمحمّدحسین طباطبائی آموخت. مکاسب را نزد سیّدمحمّدباقر موحد ابطحی (برادرش) فراگرفت.

۳ - دروس خارج



پس از آن در درس خارج اصول امام خمینی و آیت‌اللّه محمّدعلی اراکی و خارج فقه را نزد حضرات آیات: گلپایگانی (حدود ۱۵ سال) و شریعتمداری (حدود ۸ سال) سیّدمحمّد داماد (حدود ۸ سال) و برادرش حاج سیّد محمّدباقر موحّد ابطحی آموخت. سپس برای تکمیل تحصیلات خود، در حدود ۱۳۸۲ق (۱۳۴۲ش) به نجف اشرف مشرف شده و نزد آیات عظام: سیّدمحمود شاهرودی، سیّدابوالقاسم خوئی، حسین حلّی و میرزا باقر زنجانی کسب فیض نمود. وی در ایّام تحصیل در قم، در ایّام تابستان به اصفهان می‌آمد و از درس حضرات آیات خراسانی، خادمی و بهبهانی استفاده می‌نمود.

۴ - آثار و تالیفات



کتب زیر از ایشان به چاپ رسیده است:

۱. «آیه التطهیر فی احادیث الفریقین» ۴ جلد؛
۲. «الامام الحسین (علیه‌السّلام) فی احادیث الفریقین» در ۶ جلد که ۴ جلد آن به طبع رسیده است؛
۳. «حضرت اباالفضل مظهر کمالات و کرامات» در ۴ جلد؛
۴. «الشیعه فی احادیث الفریقین» ۲ جلد؛
۵. «غدیر و چشمه‌های جوشان ولایت»؛
۶. «از زلال زمزم غدیر»؛
۷. «جلوه‌های تشیع در مازندران»؛
۸. «حدیث کساء و آثار شگفت»؛
۹. «زیارت عاشورا و آثار شگفت»؛
۱۰. «خورشید خرابه شام حضرت رقیه»؛
۱۱. «حدیث کساء گوهر پنهان».

۵ - منبع


مهدوی، سیدمصلح‌الدین، اعلام اصفهان، ج۴، ص۵۷۱.    





آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.