زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

صراط مستقیم (قرآن)





از عناوین و موضوعات به کار رفته در آیات قرآن، «صراط مستقیم» است.


۱ - معنی صراط مستقیم



«صراط»، مشتق از «سرط» است. سرط، يعنى بلعيدن‌ سريع. به راه روشن و وسيع از آن جهت كه روندگان‌ بسيارى را در خود جا مى‌دهد، صراط گفته شده است. مستقيم، راه راستى است كه هيچ‌گونه كجى در آن نباشد. بنابراين صراط مستقيم يعنى راه روشن و راست.
اينكه مقصود از صراط مستقيم چيست، اقوالى نقل شده است: قرآن، اسلام، پیامبراکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله و ائمّه معصومین علیهم‌السلام. مرحوم طبرسى پس از نقل اقوال ياد شده ذيل آيه ۶ سوره حمد مى‌نويسد: بهتر است كه آن را بر معناى عام آن حمل كرد: به طورى كه شامل همه مصاديق ياد شده بشود؛ چرا كه صراط مستقيم، دينى است كه خداوند به آن فرمان داده؛ اعمّ از توحید، عدل و و لایتِ كسانى كه اطاعت از آنان واجب است و همين معنا در اينجا مقصود است.
در این عنوان آیاتی معرفی می‌شوند که در آن‌ها واژگان «الّتى هى أقوم»، «حنيف»، «صراط»، «صراط الحميد»، «صراط السوى»، «صراط مستقيم» و «يستقيم» استفاده شده است.

۲ - عناوین مرتبط



ابلیس و صراط مستقیم (قرآن)، اسوه‌های صراط مستقیم (قرآن)، انحراف از صراط مستقیم (قرآن)، پیروی از صراط مستقیم (قرآن)، تشبیه به صراط مستقیم (قرآن)، دعوت به صراط مستقیم (قرآن)، سالکان صراط مستقیم (قرآن)، سلوک صراط مستقیم (قرآن)، فرجام صراط مستقیم (قرآن)، فطری بودن صراط مستقیم (قرآن)، گمراهان از صراط مستقیم (قرآن)، گمراهی از صراط مستقیم (قرآن)، محرومان از صراط مستقیم (قرآن)، مراد از صراط مستقیم (قرآن)، موارد صراط مستقیم (قرآن)، هدایت به صراط مستقیم (قرآن).

۳ - پانویس


 
۱. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج ۱، ص ۱۰۳.    
۲. خلیل بن احمد، العین، ج ۲، ص ۸۱۳، «سرط».    
۳. حمد/سوره۱، آیه۶.    
۴. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج ۱، ص ۱۰۴.    


۴ - منبع


مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۱۸، ص۳۹۶، برگرفته از مقاله «صراط مستقیم».    


رده‌های این صفحه : صراط مستقیم | موضوعات قرآنی




آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.