زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

عزیزاللّه بن محمدابراهیم عطریان اصفهانی





عزیزاللّه بن محمدابراهیم عطریان اصفهانی، از هنرمندان معاصر اصفهان بوده است.


۱ - معرفی اجمالی



عزیزاللّه عطریان فرزند محمّدابراهیم، از هنرمندان معاصر اصفهان بوده است. وی در سال ۱۳۱۱ش در محلّه طوقچی اصفهان متولّد شد. پدر و عموها و اجداد او از هنرمندان هنر قلمکاری پارچه بوده‌اند.

۲ - آموزش قلمکاری



در کودکی به مکتب‌خانه رفت و چندی بعد نزد پدر به فراگیری هنر قلمکاری مشغول شد. چند سال بعد نزد استاد عبدالخالق پورصناعی که در هنر قلمکاری و صنعت رنگ‌سازی سنّتی مهارت داشت و استاد حاج میرزا آقا امامی استاد هنر مینیاتور و سوخت به تکمیل معلومات خود پرداخت.

۳ - احیاگر هنر قلمکاری



او یکی از احیاءگران هنر قلمکاری در عصر حاضر است که در کارهایش از طرح‌هایی چون نقوش تخت جمشید، شکارگاه، گل و بوته، بتّه جقّه، گل ختائی و سرو استفاده می‌کرد و تعدادی از علاقمندان این هنر نزد او به فراگیری هنر قلمکاری مشغول بودند.

۴ - حضور در نمایشگاه‌های خارجی



آثار هنری او به بسیاری از کشورها صادر شده و در نمایشگاه دُبی در امارات متحده عربی در سال ۱۳۷۰ش و نمایشگاه جدّه عربستان در سال ۱۳۶۹ش به نمایش درآمد. همچنین در جشن‌های تخت جمشید و نقش جهان از دست ساخته‌های ایشان در فرم‌دهی و پوشش مردان و زنان استفاده شد. استاد عطریان از مؤسسان تعاونی صنف قلمکاران اصفهان و اتحادیه صادرکنندگان صنایع دستی اصفهان بود و در سال ۱۳۷۶ش از اداره تعاون استان اصفهان به عنوان قلمکار نمونه لوح تقدیر دریافت نمود.

۵ - وفات



وی پس از ابتلاء به بیماری قلبی در شب جمعه ۱۴ دی ۱۳۸۵ش (مطابق ۲۳ شعبان ۱۴۱۷ق) از دنیا رفت و در قطعه نام آوران در قبرستان باغ رضوان اصفهان به خاک سپرده شد.
[۱] طاهری، محمد، گلشن نام‌آوران، ص۲۰۹-۲۱۳.


۶ - پانویس


 
۱. طاهری، محمد، گلشن نام‌آوران، ص۲۰۹-۲۱۳.


۷ - منبع



مهدوی، سیدمصلح‌الدین، اعلام اصفهان، ج۴، ص۴۳۰.    






آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.