زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
 

قرآن‌شناسی (احمدیان)





«قرآن شناسی» نام اثری است از ملا عبدالله احمدیان که در زمینه علوم قرآنی به نگارش درآمده است.


۱ - معرفی کتاب



مؤلف در این کتاب با بیان تعریف این رشته از علم ، تاریخچه تدوین آن را یادآور می‌شود و پس از آن وارد مباحث ذیل می‌شود: کیفیت و کمیت نزول آیه‌ها، نام‌هایی که در قرآن کریم برای این کتاب مقدس ذکر شده است، بیان معانی مختلف وحی در قرآن، حکمت نزول تدریجی قرآن، بحثی درباره سوره‌های قرآنی و تناسب آیات مکی و مدنی با حال وهوای این دو شهر ، برشمردن اسامی سوره‌هایی که در مکی یا مدنی بودن آنها اتفاق یا اختلاف نظر وجود دارد، ضبط و ثبت قرآن در سینه‌ها و حافظه‌ها و نیز در اوراق و برگها، تدوین و جمع آوری قرآن کریم زیر نظر پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم ، مصحف‌های موجود در زمان پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم ، اسباب اختلاف در تلاوت آیات و راه حل این اختلافات، قرائت‌ها و قاریان، معنای حروف هفت گانه، معرفی قاریان هفت گانه ، بحثی درباره تاویل و تفسیر آیات قرآنی و گونه‌های مختلف تفسیر اعم از تفسیر قرآن به قرآن ، قرآن به حدیث ، تفسیر به رای ، تفسیر درایتی ، تفسیر اشارتی ، تفسیر فلسفی ، تفسیر علمی و تفسیر ادبی و اجتماعی ، بحثی درباره اعجاز قرآن کریم و ویژگی این معجزه و چگونگی اعجاز این کتاب آسمانی و جهات اعجاز آن، اعجاز علمی قرآن، اعجاز آهنگ‌ها و آواهای صوتی آیات، اعجاز تصویر و تجسم آیه‌ها و اعجاز ریاضی حروف و کلمات قرآن و نظریه خاص نویسنده درباره جهت اعجاز آیات قرآنی، بحثی در باب اسباب نزول آیات و نیز آیات محکم و متشابه قرآن کریم و نیز بیان دو مذهب مختلف درباره این گونه آیات، و پس از آن ارائه نظریات جدید در این باره نظیر دیدگاه سید قطب ، ابن تیمیه و خود نگارنده، بحثی درباره فواتح سور ، حروف مقطعه ، حروف نور و حروف غامضه و ارائه نظریات جدید درباره حروف مقطعه قرآن، اعراب کلمات و نقطه گذاری حروف قرآن، ناسخ و منسوخ ، فرق بین نسخ و بدا و حکمت‌های نسخ، ویژگی‌های مسایل ادبی و اوصاف اصولی آیات و...

۲ - مؤلف کتاب



نویسنده این اثر حاج ملا عبدالله احمدیان از علمای اهل سنت شهر مهاباد در استان کردستان می‌باشد که او موفق به اخذ درجه دکتری از دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران گردیده و علاوه بر تدریس در دانشگاهها و مدارس علوم دینی به تالیف کتب و مقالاتی دست یازیده است. از جمله آثار وی می‌توان به: قرآن شناسی، حدیث شناسی ، سیر تحلیلی کلام اهل سنت ، کلام جدید و غیره اشاره کرد.

۳ - ساختار کتاب



کتاب یک مقدمه و ده فصل و یک خاتمه را دربرمی گیرد. در مقدمه به تعریف علوم القرآن و تاریخچه تدوین آن پرداخته شده است. عناوین فصول عبارتست از: فصل اول: کیفیت و کمیت نزول آیه‌ها. فصل دوم: ضبط و ثبت قرآن در سینه‌ها و در نوشت افزارها. فصل سوم: قرائت و قاریان. فصل چهارم: تاویل و تفسیر آیه‌های قرآن. فصل پنجم: اعجاز قرآن. فصل ششم: اسباب نزول و محکمات و متشابهات . فصل هفتم: حروف مقطعه آغاز سوره‌های قرآن، فصل هشتم: اعراب کلمات و نقطه گذاری . فصل نهم: ناسخ و منسوخ. و فصل دهم: اوصاف ادبی و اصولی آیه‌های قرآن. در خاتمه، تعلم و تلاوت قرآن و آداب تلاوت آن مورد بحث واقع شده است.
[۱] قرآن‌شناسی، ملا عبدالله احمدیان، ص۳-۴۱۳.


۴ - نسخه شناسی



این کتاب در قطع وزیری با جلد شومیز در ۴۲۹ صفحه برای دومین بار در سال ۱۳۸۲ شمسی توسط نشر احسان، تهران منتشر شده است.

۵ - پانویس


 
۱. قرآن‌شناسی، ملا عبدالله احمدیان، ص۳-۴۱۳.


۶ - منبع


نرم افزار مشکات الانوار، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.


رده‌های این صفحه : کتاب شناسی | کتب علوم قرآن




آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.