زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

قوم نوح و آیات خدا (قرآن)





در این مقاله آیات مرتبط با برخورد قوم نوح با آیات خدا معرفی می‌شوند.


۱ - سنگین بودن آیات بر قوم نوح



تذکّر آيات الهى از سوى نوح علیه‌السلام امرى سنگين و غير قابل پذيرش قومش:
«و اتل عليهم نبأ نوح إذ قال لقومه يا قوم إن كان كبر عليكم مقامى و تذكيرى بايت اللَّه فعلى اللَّه توكّلت ...؛بخوان بر آنها سرگذشت نوح را، آن هنگام كه به قوم خود گفت اي قوم من اگر موقعيت و يادآوري من نسبت به آيات الهي بر شما سنگين (و غير قابل تحمل) است (هر كار از دستتان ساخته است بكنيد) من بر خدا توکل كرده‌ ام ....»

۲ - تکذیب آیات خدا



قوم‌نوح، تكذيب‌كننده آيات الهى:
۱. «لقد أرسلنا نوحا إلى‌ قومه ...• فكذّبوه ... و أغرقنا الذين كذّبوا بايتنا ...؛ ما نوح را به سوي قومش فرستاديم... اما سرانجام او را تكذيب كردند... و آنها كه آيات ما را تكذيب كردند غرق نموديم ....»
۲. «... فنجّينه و من معه فى الفلك و جعلنهم خلئف و أغرقنا الذين كذّبوا بايتنا ...؛... و ما او و كساني را كه با او در کشتی بودند نجات داديم، آنها را جانشين (و وارث كافران) قرار داديم و كساني را كه آيات ما را تكذيب كردند ....»
۳. «و نوحا إذ نادى‌ من قبل فاستجبنا له ...• و نصرنه من القوم الذين كذّبوا بايتنا ...؛ و نوح را (به يادآور) هنگامي كه پيش از آنها (ابراهیم و لوط) پروردگار خود را خواند، ما دعاي او را مستجاب كرديم...و او را در برابر جمعيتي كه آيات ما را تكذيب كرده بودند ياري نموديم....»

۳ - کیفر قوم نوح



مجازات شديد قوم‌نوح به دليل تکذیب آيات الهى:
۱. «لقد أرسلنا نوحا إلى‌ قومه ...• فكذّبوه ... و أغرقنا الذين كذّبوا بايتنا ...؛ ما نوح را به سوي قومش فرستاديم... اما سرانجام او را تكذيب كردند... و آنها كه آيات ما را تكذيب كردند غرق نموديم ....»
۲. «و نوحا إذ نادى‌ من قبل ...• و نصرنه من القوم الذين كذّبوا بايتنا ... فأغرقنهم أجمعين؛ و نوح را (به يادآور) هنگامي كه پيش از آنها (ابراهيم و لوط) پروردگار خود را خواند... و او را در برابر جمعيتي كه آيات ما را تكذيب كرده بودند ياري نموديم... لذا همه را غرق كرديم.»

۴ - پانویس


 
۱. یونس/سوره۱۰، آیه۷۱.    
۲. اعراف/سوره۷، آیه۵۹.    
۳. اعراف/سوره۷، آیه۶۴.    
۴. یونس/سوره۱۰، آیه۷۳.    
۵. أنبیا/سوره۲۱، آیه۷۶.    
۶. أنبیا/سوره۲۱، آیه۷۷.    
۷. اعراف/سوره۷، آیه۵۹.    
۸. اعراف/سوره۷، آیه۶۴.    
۹. أنبیا/سوره۲۱، آیه۷۶.    
۱۰. أنبیا/سوره۲۱، آیه۷۷.    


۵ - منبع


مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۱، ص۵۱۷، برگرفته از مقاله «قوم نوح و آیات خدا».    


رده‌های این صفحه : آیات الهی | قوم نوح | موضوعات قرآنی




آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.