زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

مزار سیداسماعیل بن ابراهیم طباطبا





مزار سیداسماعیل بن ابراهیم طباطبا، در شهرستان هاشمیه در جنوب شهر حله و در کنار مزار سیدابراهیم المضر واقع شده و دارای گنبد و بارگاه است. سیداسماعیل، از خاندان آل‌طباطبا بوده و نسب وی با سه واسطه به امام حسن مجتبی (علیه‌السّلام) می‌رسد.


۱ - موقعیت مزار



این زیارتگاه، در منطقه «عمادیه»، از توابع «القاسم»، در شهرستان‌هاشمیه واقع شده و در فاصله کمی از زیارتگاه ابراهیم المضر، قرار دارد و دارای گنبد و بارگاه است. سیدابراهیم المضر، یکی از سادات حسینی افطسی است که در منابع انساب و تراجم، اطلاعات چندانی درباره وی، وجود ندارد.
هاشمیه، یکی از شهرستان‌های استان بابل کشور عراق است که در ‌۲۸ کیلومتری جنوب شهر حله و بر کناره غربی رود فرات قرار دارد و نخستین پایتخت حکومت عباسی بوده است.
این شهر و مناطق اطراف آن مدفن ده‌ها تن از سادات بنی‌الحسن (علیه‌السّلام) است، که توسط دستگاه عباسی به شهادت رسیده‌اند.

۲ - معرفی سیداسماعیل



این آرامگاه، مدفن یکی از سادات طباطبای حسنی، به نام اسماعیل بن ابراهیم طباطبا، فرزند ابراهیم الغمر بن حسن مثنّی، فرزند امام حسن مجتبی (علیه‌السّلام)، به شمار می‌آید.
[۱] الحسنی، عادل، دلیل العتبات و المراقد فی العراق، ص۱۴۹.

آلِ طَباطَبا، خاندان شیعیِ امامی و زیدی هستند که در طول ۱۳ سده؛ از سدۀ ۲ تا ۱۴ ق، در مناطق مختلف بلاد اسلامی مانند حجاز، عراق، یمن، هند، مصر، شام و ایران می‌زیستند و اکنون نیز شماری از شاخه‌های آن در جهان اسلام پراکنده‌اند.

۳ - پانویس


 
۱. الحسنی، عادل، دلیل العتبات و المراقد فی العراق، ص۱۴۹.


۴ - منبع


زیارت‌گاه‌های عراق، محمدمهدی فقیه بحرالعلوم، مقاله «مزار سیداسماعیل بن ابراهیم طباطبا»، ج۲، ص۱۳۷.    






آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.