خانه امام علی و حضرت فاطمه علیهماالسلام

از دانشنامه‌ی اسلامی

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله پس از بناى مسجد، محل خانه هاى همسرانش را و نیز محل خانه امیرمؤمنان علیه‌السلام و خانه هاى اصحاب را در کنار مسجد، با کشیدن خطوطى مشخص ساخت. پیش از ساخته شدن این خانه، امیرمؤمنان با حضرت فاطمه علیهماالسلام در خانه حارثة بن نعمان به طور موقت سکونت داشتند. مطرى درباره موقعیت این خانه مى نویسد: در سمت شمال خانه عایشه، کنار باب جبرئیل قرار داشته است.

به هر حال، خانه هاى یاد شده هر کدام در محل تعیین شده بنا گردید و هر یک از آن‌ها درى به سوى مسجد داشت. پس از مدتی جبرئیل علیه‌السلام بر آن حضرت نازل شد و گفت: خداوند امر فرموده که تو به هر کس که در خانه اش به مسجد گشوده مى شود، دستور دهى تا آن را ببندند، جز در خانه تو و على.

در حدیثی که از جابر بن عبداللّه انصاری نقل شده آمده است: «سَمِعتُ رَسولَ اللّهِ(ص) یقولُ: سُدُّوا الأَبوابَ کلَّها إلّا بابَ عَلِی»؛ (رسول خدا فرمود همه درها را ببندید جز در خانه علی). این حدیث به «حدیث سد الابواب» مشهور است و بیانگر فضیلت امام علی علیه‌السلام بر سایر صحابه می باشد.

پانویس

  1. حارثه از اصحاب بزرگوار پیامبر اکرم و امیرمؤمنان علیهماالسلام بود و در جنگ هاى بدر و احد در کنار پیامبر و در جنگ هاى امیرمؤمنان در کنار آن حضرت بود. معجم رجال الحدیث، ج ۵، ص ۱۹۰.
  2. مطرى، صص ۳۰ و ۳۱.
  3. بحار، ج ۱۹، صص ۱۱۲ و ۱۱۳.
  4. تاریخ بغداد، ج ۷، ص ۲۰۵، ح ۳۶۶۹؛ حلیة الأولیاء، ج ۴، ص ۱۵۳.

منابع

  • محمد محمدحسن شرّاب؛ فرهنگ اعلام جغرافیایى، تاریخى در حدیث و سیره نبوى؛ ترجمه حمیدرضا شیخی.

مطالب مرتبط