زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

برکت مسجدالاقصی (قرآن)





برکت در أصل بَرْك به معنی سینه شتر میباشد، یعنی شتر سینه خود را به زمین زد، سپس این كلمه به معنى دوام و رشد آمده و بركت در اصطلاح یعنى استقرار خیر از سوی خداوند، در یك چیز. برکت مسجدالاقصی و سرزمین اطراف آن از مسائلی است که در قرآن کریم به آن پرداخته شده است.


۱ - مسجد مبارک در سرزمین بابرکت



مسجدالاقصی، مکانی مبارک و واقع در سرزمینی سرشار از خیر و برکت می باشد. به بابرکت بودن مسجدالاقصی و سرزمین اطراف آن در سوره اسراء اشاره شده است:
سبحـن الذی اسری بعبده لیلا من المسجد الحرام الی المسجد الاقصا الذی بـرکنا حوله... «پاک و منزه است خدایی که بنده اش را در یک شب، از مسجدالحرام به مسجدالاقصی- که گرداگردش را پربرکت ساخته‌ایم- برد، تا برخی از آیات خود را به او نشان دهیم؛ چرا که او شنوا و بیناست».

۲ - معنای برکت مسجدالاقصی



جمله" بارکنا حوله" بیانگر این مطلب است که مسجدالاقصی علاوه بر اینکه خود سرزمین مقدسی است اطراف آن نیز سرزمین مبارک و پر برکتی است و این ممکن است اشاره به برکات ظاهری آن بوده باشد، چرا که می‌دانیم در منطقه‌ای سرسبز و خرم و مملو از درختان و آبهای جاری و آبادیها واقع شده است.
و نیز ممکن است اشاره به برکات معنوی آن بوده باشد، زیرا این سرزمین مقدس در طول تاریخ کانون پیامبران بزرگ خدا، و خاستگاه نور توحید و خداپرستی بوده است.

۳ - پانویس


 
۱. راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، ص۱۱۹.    
۲. ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج‌۱۰، ص۳۹۵.    
۳. اسراء/سوره۱۷، آیه۱.    
۴. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۱۲، ص۱۰.    


۴ - منبع



مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۶، ص۲۱۶، برگرفته از مقاله «برکت مسجدالاقصی».    


رده‌های این صفحه : برکت | مسجد الاقصی | موضوعات قرآنی




آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.