زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
 

حکومت آل ابراهیم (قرآن)





برخی قضاوت‌هاى نادرست از حسادت یهود نسبت به پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و خـانـدانـش سـرچـشـمـه مـى‌گـیـرد و بـه هـمـیـن دلیل بى‌ارزش است، آنها بر اثر ظلم و ستم و کفران نعمت، مقام نبوت و حکومت را از دست دادنـد، و بـه هـمین جهت مایل نیستند این موقعیت الهى به دست هیچ‌کس سپرده شود، و لذا نسبت بـه پـیـامـبـر اسلام (صلي‌الله‌عليه‌وآله) و خـانـدانـش کـه مشمول این موهبت الهى شده‌اند حسد می‌ورزند، و با آن‌گونه قضاوت‌هاى بى‌اساس می‌خواهند آبى بر شعله‌هاى آتش حسد خویش بپاشند.


۱ - اعطای حکومت عظیم به آل ابراهیم



•• «أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلَى مَا آتَاهُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ فَقَدْ آتَيْنَآ آلَ إِبْرَاهِيمَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَآتَيْنَاهُم مُّلْكًا عَظِيمًا»؛ «يا اينکه نسبت به مردم (= پيامبر و خاندانش‌)، و بر آنچه خدا از فضلش به آنان بخشيده، حسد مى‌ورزند؟ ما به آل ابراهيم، (که يهود از خاندان او هستند نيز،) کتاب و حکمت داديم؛ و حکومت عظيمى در اختیار آنها (= پيامبران بنى اسرائيل‌) قرار داديم».

۱.۱ - تفسیر آیه


این آخرین شق‌ها و لنگه‌هاى سه‌گانه است که در آیه شریفه آمده و روى سخن در آیه به یهود و جواب از قضاوتى است که علیه مؤمنین کردند، به این‌که دین مشرکین از دین آنان بهتر است.

۱.۱.۱ - مراد از ناس و آل ابراهیم


و مراد از کلمه (ناس) در آیه شریفه بنا بر آنچه سیاق دلالت می‌کند همان مؤمنین‌اند، و مراد از (ما آتیهم الله من فضله) نبوت و کتاب و معارف دینی است، که خدای تعالی به فضل و کرمش به ایشان داده، چیزی که هست از ذیل آیه که می‌فرماید: (با اینکه ما به آل‌ابراهیم کتاب و حکمت دادیم)، برمی‌آید منظور از کلمه: (ناس) عموم مؤمنین نیست؛ بلکه منظور رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) است که از آل‌ابراهیم است، و بنابراین مراد از این کلمه شخص آن جناب است، چون اگر دیگران هم بهره‌ای از این فضل خدا برده‌اند، از طریق آن جناب و به برکات عالیه آن حضرت بوده: در سابق یعنی در تفسیر آیه: (ان الله اصطفی آدم و نوحا و آل ابراهیم...) نیز گذشت، که گفتیم منظور قرآن از آل ابراهیم، رسول اسلام و ائمه از دودمان آن حضرت است.
خواهی گفت چطور ممکن است قرآن کریم کلمه: (ناس) را بر یک نفر اطلاق کند، در پاسخ می‌گوییم: به عنوان کنایه هیچ عیبی ندارد، مثل این‌که خود ما وقتی کسی سر به سرمان می‌گذارد، می‌گوییم: مردم آزاری مکن، و یا چه کار به کار مردم داری، و منظورمان این است که متعرض ‌ من مشو.

۱.۱.۲ - نکته


برخى «مُلك عظيم» را به جمع ميان سیاست دنیا، شرع و دین تفسیر كرده‌اند.

۲ - پانویس


 
۱. نساء/سوره۴، آیه۵۴.    
۲. طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه موسوی همدانی، ج۴، ص۵۹۹.    
۳. طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع‌ البیان، ج۳، ص۱۰۹.    


۲.۱ - منبع


مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۱۲، ص۹۴، برگرفته از مقاله «حکومت آل ابراهیم».    


رده‌های این صفحه : آل ابراهیم | حکومت | موضوعات قرآنی




آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.