زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
 

درآمدی به تحقیق در اهداف و مقاصد سوره‌های قرآن (کتاب)





«درآمدی به تحقیق در اهداف و مقاصد سوره‌های قرآن کریم» ترجمه‌ای است از دکتر سید محمد باقر حجتی از کتاب «اهداف کل سورة و مقاصدها فی القرآن الکریم»


۱ - معرفی کتاب



درآمدی به تحقیق در اهداف و مقاصد سوره‌های قرآن کریم تالیف دکتر عبدالله محمود شحاته . این کتاب وحدت موضوعی سوره‌های قرآن را مورد تاکید قرار می‌دهد و بر این باور است که باید پیام و نقطه نظر سوره‌ها را اساس فهم آیات آن سوره تلقی کرد، از این رو لازم است که موضوع سوره به عنوان محور و مدار فهم آیاتی مدنظر باشد که آن آیات در حول همان موضوع نازل شده است.
قرآن کریم برای هرسوره موضوعی مقرر کرده که این موضوع بر آن سوره اشراف دارد و محتوای آن را زیر پوشش قرار می‌دهد. هرسوره دارای جان و روحی است که در کالبد آیات آن سوره جریان دارد. مفسرینی که به این بعد قرآن عنایت و اهتمام ورزیده باشند شمار اندکی را تشکیل می‌دهند این روش برای مطالعه و بررسی قرآن کریم سودمندتر از آنست که آیات آن یکی پس از دیگری- برحسب ورود و ترتیب آنها در سوره - مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد. این دید وسیع و فراگیر که سراپای سیما و چهره سوره‌های قرآن کریم را به رؤیت می‌کشد می‌تواند شخصیت و سمت هرسوره‌ای را نمودار سازد و تلاوت کننده آن را در یک موضع و موقعیتی قرار دهد که پیام کلی سوره را بازیافته و موضوعات و مسائل آن را در محدوده جامع آن دقیقا بررسی کند. محدوده‌ای که می‌تواند آن سوره را از دیگر سوره‌ها متمایز سازد. نویسنده با این دید و نگاه به بررسی اهداف و مقاصد سور قرآن کریم پرداخته است. وی در کتابش درباره سوره « فاتحة الکتاب » بحثی به عمل نیاورده و فقط تا سوره « جاثیه » پیش رفته است ولی وعده داده است بقیه سوره‌ها تا آخر قرآن کریم را از نظر اهداف و مقاصد سوره‌ها مورد بررسی قرار دهد.

۲ - ساختار



کتاب شامل مقدمه‌ای از مترجم و نیز مقدمه مؤلف و خاتمه و نیز ۴۴ باب به عدد سوره‌های « بقره » تا «جاثیه» است. در هرباب مؤلف ابتدا توضیحی مختصر درباره سوره مورد نظر ارائه می‌کند و مکی یا مدنی بودن آنرا یادآور می‌شود و سپس به بیان اهدافی که در آن سوره مورد نظر بوده است می‌پردازد. هریک از این ابواب خود مشتمل بر یک مقدمه و بخش‌های متعددی است. در پایان کتاب هم فهرست اعلام، امکنه، کتب، اشعار و روایات آمده است.

۳ - ویژگی



در این کتاب بسیاری از داستانهای قرآنی یادآوری شده است.

۴ - نسخه شناسی



ترجمه کتاب توسط آقای دکتر سید محمد باقر حجتی صورت گرفته و کتاب در قطع وزیری با جلد گالینگور در ۶۲۱ صفحه برای دومین بار از سوی «دفتر نشر فرهنگ اسلامی» منتشر شده است.


۵ - منبع


نرم افزار مشکاة الانوار، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.


رده‌های این صفحه : کتاب شناسی | کتب علوم قرآن




آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.