زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

سال 588 هجری قمری





سال ۵۸۸ هجری قمری، هشتاد و هشتمین سال از قرن ۶ قمری و مصادف با سال ۵۷۰ هجری شمسی است. در این سال رویدادها و وقایع نظامی و غیرنظامی مختلفی در جهان اسلام رخ داد، مانند: برپایی دولت ممالیک ترک در هند، تاجگذاری پادشاه جدید بیت المقدس، امارت گی لوزینیان بر قبرس، انعقاد قرارداد صلح میان صلاح‌الدین ایوبی و پادشاه انگلستان در صلح رمله، درگذشت حاکم سلجوقی سرزمین روم و جانشینی پسرش، ترور آخرین پادشاه سلجوقی عراق و ایران، جنگ میان امیران سلاجقه روم، درگذشت برخی از شخصیت‌های مشهور دیگر مانند: ابن شهرآشوب و ... .


۱ - رویدادها


- مجلس فرماندهان صلیبی مقرر می‌کند هِنری شامپاینی با ازدواج با شاهدخت ایزابلا، دختر آموری اول پادشاه بیت المقدس، به عنوان پادشاه، برایش تاجگذاری کنند.
- ریچارد، گی لوزینیان را بر جزیره قبرس می‌گمارد. گی در سال ۱۱۹۰م در حمله صلیبی سوم، در راه فلسطین بر این جزیره دست یافته بود و وی در سال ۱۱۸۹م با درگذشت همسرش سی بیلا، دختر آموری اول، حکومت قدس را از دست داد.
- ریچارد پس از ناکامی در یورش به بیت المقدس، می‌خواهد با صلاح‌الدین وارد گفتگو شود. گفتگوها در رمله برپا می‌شود و در این گفتگوها صلاح‌الدین درخواست بازگشت بیت المقدس را رد می‌کند؛ ولی بر این مصالحه می شود که منطقه ساحلی صور تا یافا با شهرهای ساحلی آن، یعنی حیفا و ارسوف در دست صلیبیان باشد؛ عسقلان از آن مسلمانان باشد و رمله میان مسلمانان و صلیبیان با لمناصفه تقسیم شود؛ مسیحیان آزادی داشته باشند، به زیارت بیت المقدس بیایند و مدت این مصالحه سه سال و پایان آن سال ۱۱۹۵م باشد. پس از مصالحه رمله، ریچارد به کشور خود باز می‌گردد.
- درگذشت ملک عزالدین قلیچ ارسلان ثانی ابن مسعود بن قلیچ ارسلان اول بن سلیمان بن قتلمش بن اسرائیل بن سلجوق حاکم سلجوقی سرزمین روم و جانشینی پسرش غیاث الدین کیخسرو اول.
- ترور طغرل پسر ارسلان پسر طغرل پسر محمد پسر ملک شاه ابن آلب ارسلان آخرین پادشاه سلجوقی عراق و ایران. آغاز سلطنت آنان سال ۴۳۲ق بود. اولین پادشاه، طغرل پسر سلجوق و آخرین ایشان طغرل پسر ارسلان بود.
- بازگشت شهاب الدین غوری به غزنه و نصب غلام خود، قطب الدین ایبک، به عنوان نایب خود.

۲ - وقایع نظامی


- تقسیم اراضی دولتی از طرف قلیچ ارسلان دوم میان پسران و برادران و برادرزادگان خود در سال ۵۸۲ق باعث بروز جنگ میان آنان شد.

۳ - درگذشتگان


• ابن شهرآشوب.
ابن قیسرانی.
ابن مجیر فهری.
ابن معمّر عبدی.
ابومرهف نمیری.
سنان بن سلیمان.
قلیچ ارسلان بن مسعود.
کنراد مارکیز مونتفرایی.
مشطوب.

۴ - منبع


عبدالسلام ترمانینی، رویدادهای تاریخ اسلام، ترجمه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ج۳، ص۲۴۵.





آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.