زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
 

فهم القرآن‌ (کتاب)





فهم القرآن دراسة علی ضوء المدرسة السلوکیة به قلم جوادعلی کسار به زبان عربی به رشته تحریر درآمده است.


۱ - موضوع



موضوع این اثر ، بررسی دیدگاه و روش هدفمند امام خمینی رحمة‌الله‌علیه در فهم و تفسیر قرآن کریم است.

۲ - زمان تالیف



این اثر در ۲۰ جمادی الثانی ۱۴۲۳ قمری توسط مولف در مقدمه تاریخ خورده است.

۳ - ساختار کتاب



این اثر شامل یک مقدمه و چهار بخش است. جواد علی کسار در مقدمه میراث قرآنی امام خمینی را به چهار بخش تقسیم می‌کند: تالیفات امام راحل رحمة‌الله‌علیه در زمینه علوم حوزوی ، خطبه‌ها و سخنرانی‌های امام رحمة‌الله‌علیه در سطح علمی و اجتماعی با محوریت مبانی و آموزه‌های ارزشمند قرآنی، اندیشه‌ها و آراء امام رحمة‌الله‌علیه در تفسیر سوره الفاتحه و نامه‌های امام خمینی رحمة‌الله‌علیه به فرزندان و نزدیکان خود که سرشار از مفاهیم قرآنی است را از جمله میراث قرآنی امام رحمة‌الله‌علیه می‌داند و بر این نکته تاکید می‌کند که بررسی نامه‌های امام راحل رحمة‌الله‌علیه ، محققان را در شناخت شیوه امام خمینی رحمة‌الله‌علیه در فهم قرآن کریم و تعامل با کلام وحی یاری می‌کند.
اما چهار بخش: علوم قرآن و مبانی تفسیر ، طرح مصالحه میان عارف ، فیلسوف و فقیه از دیدگاه امام خمینی رحمة‌الله‌علیه ، نمونه‌های تفسیری و اشارات قرآنی و رونوشت‌ها و خاطرات قرآنی.
بخش اول: علوم قرآن و مبانی تفسیر دارای ۱۰ فصل: امکان شناخت، نیاز به تفسیر، تفسیر و اهداف قرآن ، تفسیر به رای ، نظریه مراتب فهم ، موانع فهم قرآن، ظاهر و باطن ، حروف مقطعه و عدم تحریف قرآن .
بخش دوم طرح مصالحه میان عارف، فیلسوف و فقیه که اهم موضوعاتی که در بخش آمده گرایشهای معرفتی، طرحهای کندی ، فارابی ، سهروردی برای عدم تعارض بین عقل فلسفی و دین وحیانی، طرح امام خمینی رحمة‌الله‌علیه مبدا علیت بین فلاسفه و عرفاء، حدود عرفان و وظائف آن، حد برهان و وظیفه او و پایه‌های منطقی این مصالحه.
بخش سوم: نمونه‌های تفسیری و اشارات قرآنی دارای تمهید و اول نمونه‌های تفسیری شامل آیه ۱۱۸ سوره حشر ، آیه ۳۰ سوره روم ( آیه فطرت ) و آیات ۱ تا ۶ سوره حدید و دوم اشارات قرآنی شامل انما اعظکم بواحده... ان تقوموا لله، علمه البیان، لنهدینهم سبلناو موارد دیگر.
بخش چهارم: رونوشت‌ها و خاطرات قرآنی شامل مبحث: احیاء قرآنی ، نعمت قرآن ، قرائت تدبرگرایانه و قرائت دوست دارنده در پایان کتاب، منابع تحقیق و فهرست مطالب بطور تفصیل آمده است.
[۴] فهم القرآن‌، جوادعلی کسار، ص۷-۷۴۵.


۴ - نسخه شناسی



نسخه حاضر توسط مؤسسه عروج با عنوان چاپ اول خرداد ۱۳۸۲ چاپ و به بازار عرضه گردیده است.

۵ - پانویس


 
۱. حشر/سوره۵۹، آیه۱۱۸.    
۲. روم/سوره۳۰، آیه۳۰.    
۳. حدید/سوره۵۷، آیه۱-۶.    
۴. فهم القرآن‌، جوادعلی کسار، ص۷-۷۴۵.


۶ - منبع


نرم افزار مشکات الانوار، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.


رده‌های این صفحه : کتاب شناسی | کتب علوم قرآن




آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.