تغیر مسیر یافته از - معجزات امام مهدی
زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
 

معجزات امام مهدی(کتاب)





«معجزات امام مهدی عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف » ترجمه « معاجز الامام المهدی عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف » اثر سید هاشم بحرانی است که مربوط به بخش معجزات امام دوازدهم از کتاب « مدینه المعاجز للائمه الاثنی عشر و دلائل الحجج علی البشر » بوده و توسط ابوذر یاسری در سال ۱۴۲۷ ق به فارسی برگردان شده است.در آن کتاب، علامه بحرانی معجزات امام عصر عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف را از هنگام ولادت تا دوران غیبت کبری گردآورده است.


۱ - ساختار کتاب



کتاب با دو مقدمه از مترجم و مؤلف در بیان چند نکته پیرامون ترجمه و تعریف مختصری از زندگانی امام زمان عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف آغاز شده و مطالب، بدون فصل بندی و به صورت موردی، به بیان معجزات امام زمان عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف ، از هنگام تولد تا آغاز غیبت کبری پرداخته است.
موضوع‌های کلی این معجزات؛ عبارتند از: نشانه‌های امامت صاحب الامر (قبل و بعد از ولادت)، آثار ولایت تکوینی امام، نتایج رعایت نگردن حق آن حضرت و معجزات نواب خاص امام عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف به واسطه آن حضرت نظیر: علم غیب ، دعای مستجاب و...

۲ - گزارش محتوا



از جمله معجزات ذکر شده، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
در روایتی که نویسنده از حکیمه خاتون بیان می‌کند، چنین آمده است که ایشان برای تطهیر حضرت مهدی عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف هنگام تولد، نزد ایشان رفته ولی ایشان را نظیف و پاکیزه یافته و سپس آن حضرت را نزد امام عسکری علیه‌السّلام می‌برند. امام علیه‌السّلام صورت و دستان آن نوزاد را بوسیده، زبان مبارک خویش را در دهان او قرار داده و فرمودند: بخوان و طفل، آغاز به تلاوت قرآن نمود، از بسم الله تا پایان آن.
نویسنده به نقل از احمد ابن اسحاق چنین می‌نویسد که وی، بر امام عسکری وارد شده و هنگامه که می‌خواهد از جانشین بعد از ایشان بپرسد، آن حضرت آغاز سخن نموده و می‌فرمایند: خداوند هیچ گاه زمین را از حجت خالی نگذاشته و کودکی سه ساله را به او نشان داده و می‌فرمایند: او صاحب شماست. وی می‌پرسد: آیا نشانه‌ای هست که قلبم بدان مطمئن شود؟ آن کودک به زبان عربی فصیح، به سخن آمده و می‌فرماید: من بقیه الله در زمین و انتقام جوینده از دشمنانش هستم.
در بیان معجزه‌ای دیگر به نقل از شخصی از مدائن چنین آمده که وی می‌گوید: هنگامی که به عرفات رسیدم، فرد جوانی را دیدم که نشسته‌اند. سائلی نزد ما آمد که او را رد کردیم، سپس نزد آن جوان رفت و درخواست کمک کرد. فرد جوان چیزی از زمین برداشته و به او دادند و سائل دعا کرد، سپس جوان برخاسته و از نظر ما پنهان شدند. نزد آن سائل رفته و به او گفتیم: به تو چه عطا کرد؟ او به ما ریگ طلای دندانه داری نشان داد که قریب بیست مثقال بود. من به رفیقم گفتم: ایشان مولای ما صاحب الزمان بودند و ما ندانسیم. از جمعیتی که در آن اطراف بودند راجع به آن ایشان پرسیدیم، گفتند: جوانی علوی است که هر سال پیاده به حج می‌آیند.

۳ - نگاهی به ترجمه



در ترجمه، از ذکر معجزات مشابه با مضامین یکسان اجتناب شده و برخی معجزات مندرج در منابع معتبر که به صورت مفصل تر بیان شده، به متن اصلی اضافه گردیده است.

۴ - وضعیت کتاب



فهرست مطالب در ابتدا و کتابنامه کتب مورد استفاده مؤلف در انتهای کتاب آمده است.
پاورقی‌ها توسط مترجم، به ذکر منابع، توضیح برخی عبارات و متن کامل فرمایشات ائمه علیه‌السّلام پرداخته است.
[۱] امام مهدی عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف در آینه قلم، مؤسسه اطلاع رسانی اسلامی مرجع، ج۲ ص۸۲۳.


۵ - پانویس


 
۱. امام مهدی عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف در آینه قلم، مؤسسه اطلاع رسانی اسلامی مرجع، ج۲ ص۸۲۳.


۶ - منبع



کتابخانه مهدویت،مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.



آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.