زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

مهدی سودانی





مهدى سودانى از مدعيان دروغين مهدویت است.



۱ - مهدی سودانی




۲ - ولادت



محمد احمد، فرزند عبداللّه در سال ۱۸۴۸ م در جزيرۀ بنت سودان متولد شد. در كودكى نزد علماى خارطوم دانش اندوخت. سپس به جزيرۀ آبا شتافت و پانزده سال در قعر چاهى به ریاضت پرداخت.

۳ - اقدامات



محمد، پيوسته بر فساد مردم مى‌گريست و از شدت رياضت و روزه، بسيار نحيف شد. او، شيرين‌زبان و باعاطفه مى‌نمود و سودانيان استعمارزده را به فتح جهان و گسترش عدالت نويد مى‌داد.

۴ - مدعی مهدی بودن



اعضاى قبيله بگارا - كه مقتدرترين قبيلۀ آن‌جا بود، او را تقديس مى‌كردند. محمد، همواره از مردى كه جهان را از عدالت مى‌آكند، سخن مى‌گفت و ستم‌ديدگان را بشارت مى‌داد. در چهل سالگى روزى كسى به او گفت: «اى بزرگوار! شايد تو خود مهدی موعودى؟» محمد نخست انکار كرد؛ ولى به تدريج خود را مهدى خواند. مردمى كه از برده‌فروشى و ستم مصريان و انگليسيان، به ستوه آمده بودند، ادعايش را پذيرفتند. محمد احمد با دخترانى از قبايل مختلف ازدواج كرد و پيوندهاى بسيار پديد آورد. پيروان محمد احمد، وى را تا حد پرستش گرامى مى‌داشتند.

۵ - تصرف خارطوم و سودان



در سال ۱۳۰۰ ق داعيانى نزد شيوخ قبايل فرستاد و از آنان خواست به او كه مهدى منتظر است و رسول خدا آمدنش را بشارت داده، ایمان آورند. حاکم خارطوم نماينده‌اى نزد وى فرستاد. وقتى فرستاده حاكم، آمادگى پيروان محمد را مشاهده كرد، به پايتخت بازگشت و با پنجاه جنگاور به نبرد با مهدى روى آورد در اين جنگ، نماينده حاكم خارطوم و همراهانش هلاك شدند و كار مهدى سودانى رونق فزون‌تر يافت. ژنرال گوردن از سوى دولت بريتانيا سمت محمد احمد شتافت؛ اما او نيز به قتل رسيد. بدين ترتيب، خارطوم و تمام سودان به دست مهدى سودانى افتاد.

۶ - جنگ‌های گوناگون



او بارها با محمد سعيد پاشا و عبدالقادر پاشا و افسران انگليسى نبرد كرد. در تمام اين جنگ‌ها پيروز شد و غنیمت بسيار به دست آورد.

۷ - وفات



مهدى سودانى سرانجام در ۲۱ ژانويه ۱۸۸۵ م بر اثر تبى شديد درگذشت. او هنگام مرگ عبداللّه نعاشى را جانشين خود ساخت؛ اما عبدالله به سرعت، تمام دست‌آوردهاى مهدى را از كف داد.

۸ - پانویس





۹ - منبع



فرهنگ‌نامه مهدویت، سلیمیان، خدامراد، ص۴۳۱، برگرفته از مقاله «مهدی سودانی».    






آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.