زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

میزان الحکمه





مؤلّف:محمد محمدی ری شهری


۱ - معرفی كتاب



این كتاب در جمع آوری آیات و روایات با ترتیبی خاصّ و نظمی نوین به رشته تحریر درآمده است از یك سو آیات و روایات را در ابواب گوناگون در اختیار مشتاقان قرار داده و از سوی دیگر سفینه ای است برای گشت و گذار در دریای معارف قرآن و حدیث و دائره المعارفی گرانسنگ از معارف و علوم اسلامی می باشد. این اثر وزین با بهره گیری از نظم و ترتیب الفبایی و موضوعی محققان را به سوی آیات قرآن کریم و احادیث شریف پیامبر گرامی و امامان معصوم ـ علیهم السلام ـ در منابع شیعی و اهل سنت رهنمون می سازد. و در واقع بر آن است تا با به كارگیری فن آوری ها و ابزارهای نوین، دانشنامه حدیثی و روایی بزرگی فراهم آورد كه پاسخگوی نیازها و مقتضیات عصر حاضر باشد.
در این كتاب سعی شده است از منابع معتبر و مورد وثوق هر دو فرقه شیعه و سنی، بهره گرفته شود و در كتاب هایی مثل بحارالانوار، علاوه بر مراجعه به بحار، به منابع و مصادر بحار هم مراجعه كرده است كه این كار بر ارزش و اعتبار كتاب افزوده است.
مولّف برای هر موضوع یك باب اختصاص داده و به منابع و مآخذ احادیث در هر باب اشاره می كند.
ترجمه روان و زیبای میزان الحكمه به وسیله آقای حمیدرضا شیخی، صورت گرفته كه استفاده عموم را از این گنجینه پربهاء ممكن ساخته است.

۲ - وضعیت نشر



كتاب حاضر در پانزده جلد كه جلد پانزدهم آن به فهارس اختصاص دارد تنظیم شده است و با ترجمه فارسی به همت مؤسسه فرهنگی دارالحدیث در سال ۱۳۷۹ به چاپ رسیده است.

۳ - منبع


حافظ فرزانه - مرکز مطالعات و پژوهش هاي فرهنگي حوزه علميه.
سایت اندیشه قم    



آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.