زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
 

وجود امام زمان از منظر قرآن و حدیث (کتاب)





«وجود امام زمان از منظر قرآن و حدیث» اثر فارسی علی اصغر رضوانی، از مجموعه کتاب‌های «سلسله مباحث مهدویت» بوده که به اثبات ضرورت وجود امام معصوم علیه‌السّلام در هر عصری تا پایان جهان، پرداخته است.


۱ - ساختار کتاب



کتاب با مقدمه ناشر در انتقاد از کسانی که افکار و عقاید انحرافی را در جامعه ترویج می‌کنند، آغاز و مطالب در دو بخش ارائه شده است.
در استدالال‌ها، از متن کامل آیات و روایات، استفاده شده است.

۲ - گزارش محتوا




۲.۱ - بخش اول


نویسنده در بخش اول، به تحقیق در ادله قرآنی که به ضرورت وجود حجت و ولی خدا در هر زمان تا روز قیامت دلالت دارند، پرداخته و هشت آیه زیر را مورد بررسی قرار داده است:
۱- آیات «لیله القدر»؛ که مستفاد از آن‌ها بدین قرار است:
- ضرورت وجود نظام و تقدیر در عالم و وجود قدرت تنفیذی برای تقدیر.
- وجود حجت که همان تنفیذ کننده و واسطه فیض الهی است.
- استمرار این سنت تا پایان تاریخ.
۲- آیه «امام»؛ که ضمن تحقیق در اصطلاح قرآنی امام و صفات امام به حق، چنین استنباط شده است که در هر زمانی، باید امامی موجود باشد تا کسانی که قصد هدایت و پیروی از حق را دارند، به او مراجعه کنند.
۳- آیات «شهادت و گواهی»؛ که نویسنده با استناد به برخی از آن‌ها، اثبات می‌کند که خداوند در بین هر امتی، کسی را به عنوان شاهد و گواه قرار داده است تا در روز قیامت بر آن‌ها احتجاج کند.
مؤلف با استفاده از این آیات، صفاتی را برای شاهدان در قیامت برشمرده و آن‌ها توضیح داده است؛ از جمله: از جنس بشر بودن، یکی بودن در هر زمان، احاطه علمی ربانی داشتن و دارای علم کتاب بودن.
۴- آیه «انذار»؛ نویسنده از صریح این آیه چنین استفاده کرده است که به طور عموم، برای هر قومی، هدایت کننده‌ای است، به حق و حقیقت که در هر زمانی باید وجود داشته باشد.
آیات «نذیر، هدایت، صادقین و اولی الامر» از دیگر آیاتی است که با استفاده از آن‌ها چنین استنباط شده است که باید در هر زمانی در بین مردم، انذار کننده، هادی، قائل به حق و امامی معصوم باشد تا مردم او را اطاعت نمایند؛ اطاعتی که از پیامبر، بلکه از خداوند است.

۲.۲ - بخش دوم


مؤلف در دوم، به اثبات وجود امام مهدی عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف از منظر احادیث پرداخته و در این زمینه، شش روایت زیر را مورد بررسی قرار داده است:
۱- حدیث «ثقلین»؛ که چند نکته از آن استفاده شده است:
- عصمت و اعلمیت اهل بیت علیه‌السّلام
- جامعیت کتاب و عترت
- هدایت مطلق در عمل به آن‌ها و ضرورت تمسک
- ضرورت بقاء عترت معصوم تا روز قیامت.
۲- «معرفت امام»؛ نویسنده معتقد است با تامل در این احادیث، پی می‌بریم که مقصود از امامی که معرفتش واجب و بیعتش برگردن انسان است، همان امام معصومی است که هیچ زمانی، زمین از وجود او خالی نیست.
حدیث «معرفت امام، دوازده خلیفه، امان، سفینه و عدم خلو زمان از امام قرشی» از دیگر این روایات، می‌باشد.

۳ - وضعیت کتاب



فهرست مطالب در ابتدای کتاب آمده است.
پاورقی‌ها به ذکر منابع اختصاص دارد.

۴ - منبع


نرم افزار کتابخانه مهدویت، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.


رده‌های این صفحه : کتاب شناسی | کتب مهدویت




آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.