زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

سال 275 هجری قمری





سال ۲۷۵ هجری قمری، هفتاد و پنجمین سال از قرن ۳ قمری و مصادف با سال ۲۶۷ هجری شمسی است. در این سال رویدادها و وقایع نظامی و غیرنظامی مختلفی در جهان اسلام رخ داد، مانند: مرگ منذر بن محمد اموی امیر‌ اندلس و بیعت با برادرش عبدالله بن محمد اموی، امارت محمد بن ابی‌الساج بر ارمنستان و آذربایجان و توابع آنها، پیروزی ناوگان اسلامی در سیسیل بر ناوگان بیزانسی، تسلط خمّارویه بر حلب و حمص در پی درگیری با ابن ابی‌الساج، درگذشت برخی از شخصیت‌های مشهور همچون ابوداوود سجستانی و ... .


۱ - رویدادها



• مرگ منذر بن محمد اموی امیر‌ اندلس و بیعت با برادرش عبدالله بن محمد.
الموفق عباسی، محمد بن ابی‌الساج را پس از پناهنده شدن به او، به امارت ارمنستان و آذربایجان و توابع آنها منصوب می‌کند؛ مشروط بر آن که سالیانه مبلغ ۱۲۰۰۰۰ دینار به موفق بپردازد.
• خمّارویه امیر مصر پس از شکست ابن ابی‌الساج و پناهنده شدن او به الموفقِ عباسی، بنده پدرش طغج بن جف را امیر حلب می‌کند.

۲ - وقایع نظامی


• ناوگان اسلامی در سیسیل به «کالابریا» حمله می‌کند و نزدیک شهر «میلاّزو» با ناوگان بیزانسی درگیر می‌شود و آن را شکست می‌دهد و بسیاری از کشتی‌های آن را نابود می‌کند.
• محمد بن ابی‌الساج و خمّارویه امیر حلب با یکدیگر اختلاف پیدا می‌کنند و در ثنیّة العقاب در شرق دمشق با هم می‌جنگند، و ابن ابی الساج شکست می‌خورد و به الموفق عباسی در بغداد پناهنده می‌شود و خمّارویه بر حلب و حمص مسلط می‌شود و اسحاق بن کنداج که پیش تر ابن ابی الساج او را از موصل بیرون کرده بود، به آن شهر بازمی گردد.
•‌ اندلس: منذر بن محمد اموی قلعه ببشتر را که مقر عمر بن حفصونشورشی است، محاصره می‌کند، ولی هنگام محاصره درمی گذرد و پیکرش به قرطبه منتقل و در آن جا دفن می‌شود.
•‌ اندلس: آتش جنگ داخلی میان عرب‌ها و دورگه‌ها در روستای «بیره» برافروخته می‌شود.

۳ - درگذشتگان



ابن ذکریای طیفوری
ابن منجم (علی)
ابوبکر مروزی
ابوداوود سجستانی
حبیش اعسم
سکری
صیمری
غلام خلیل
منذر بن محمد اموی.

۴ - منبع



عبدالسلام ترمانینی، رویدادهای تاریخ اسلام، ترجمه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ج۲، ص۱۱۶.






آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.