تغیر مسیر یافته از - واژه بدر
زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

بدر - به فتح باء و دال (مفردات‌نهج‌البلاغه)






بدر (به فتح باء و دال) و بادره از مفردات نهج البلاغه، به معنای سرعت و عجله، کار و چیزی که به سرعت از انسان سر می‌زند، می‌باشد که حضرت علی (علیه‌السلام) از این واژه در بیان موعظه‌ای، نامه‌ای خطاب به امام حسن (علیه‌السلام) و ... استفاده نموده است.


۱ - مفهوم‌شناسی



بدر (به فتح باء و دال) بدور و مبادره، به معنای سرعت و عجله، کار و چیزی که به سرعت از انسان سر می‌زند آمده است. چنان‌که در لغت آمده: «بدر الی الشی‌ء بدورا و بادر الیه مبادرة: اسرع.» به‌همین جهت به «غضب» بادره گفته می‌شود.

۲ - کاربردها



امام (علیه‌السلام) در مقام موعظه‌ای فرموده‌اند: «رحم الله امرءا سمع حکما فوعی ... و بادر الاجل و تزّود من العمل؛ خدا رحمت کند به کسی که حکمی را بشنود و آن‌را در گوش گیرد و بر اجل پیشی گیرد و از عمل توشه بردارد.» همچنین به امام حسن (صلوات‌الله‌علیه) می‌نویسد: «فبادرتک بالادب قبل ان یقسو قلبک؛ به‌ تادیب تو سرعت کردم پیش از آن‌که دلت سخت شود.»
همچنین آن حضرت (علیه‌السلام) در بیانی به اصحابش می‌فرماید: «فلا تکلّمونی بما تکلّم به الجبابرة و لا تتحفّظوا منّی بما یتحفّظ به عند اهل البادرة؛ با من با القابی سخن نگویید چنان‌که با جباران سخن گفته می‌شود و خودتان را از من نگه ندارید و در پیش من خود را ذلیل نکنید چنان‌که از اهل غضب می‌کنند.»

۳ - پانویس


 
۱. فیومی، أحمد بن محمد، ص۳۸.    
۲. صبحی صالح، نهج البلاغه، ص۱۰۳، خطبه۷۶.    
۳. صبحی صالح، نهج البلاغه، ص۳۹۳، نامه۳۱.    
۴. صبحی صالح، نهج البلاغه، ص۳۳۵، خطبه۲۱۶.    


۴ - منبع


قرشی بنابی، علی‌اکبر، مفردات نهج البلاغه، برگرفته از مقاله «بدر، بادره»، ص۱۱۷.    






آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.