زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

از فرات تا فرات‌ (کتاب)





فرات تا فرات، مجموعه مقالات و تحلیل‌هایی است که توسط محققان حوزوی در همایشی که توسط مرکز تخصصی مهدویت برگزار گردیده، نوشته شده است.


۱ - معرفی اجمالی



مجموعه حاضر (دو مجلد)، در پاسخ به اقبال چشم گیر مخاطبان به کتب و مقالات پیشین بنیاد حضرت مهدی موعود عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف طبع و منتشر شده است.
مقالات مربوط به فراخوان مرکز تخصصی مهدویت در ۱۳۸۵ می‌باشد.

۲ - ساختار مجلدات



میان عاشورا و انتظار پیوندی ناگسستنی است. ارتباط عاشورا و مهدویت و انتظار و تاثیر فرهنگی این دو ایده بنیادین شیعی در ایجاد تحولات ساختاری و اساس فکر بشری دیر زمانی است که افکار اندیشمندان و بزرگان را به خود مشغول داشته است. به همین جهت در این دو مجلد طی بیست مقاله به تشریح این پیوند و ارتباط از مناظر و ابعاد مختلف پرداخته شده است.

۳ - گزارش محتوا



مجلد اول با مقاله آیة الله رضا استادی که به بازخوانی بررسی گونه‌های برخورد با نهضت عاشورا و انتظار می‌پردازد، آغاز می‌شود. ایشان معتقدند، دو گونه می‌توان با مساله پاس داشت عاشورا برخورد نمود: یکی عزاداری کردن و لعن و نفرین بر ظالمان فرستادن. این روش، اگر چه خوب و ارزشمند است؛ ولی روش کامل و درستی به شمار نمی‌آید، بلکه زمانی این عزاداری و زنده داشت، می‌تواند تاثیرگذار باشد که بتواند خط فکری صحیح را زنده نگه دارد و بستری را برای تحقق وعده الهی که همانا تحقق حکومت جهانی مهدوی است، فراهم آورد. در ادامه مقالات این مجلد از زوایای مختلف، به سلوک عاشورای نهضت حسینی و تا خیمه مهدی، عاشورا و انتظار در یک نگاه، نکاتی پیرامون عاشورا و انتظار، راه سبز و سرخ، عزت در آینه عاشورا و انتظار، یاران حسینی، منتظران مهدوی، یاران امام حسین علیه‌السّلام ، الگوی یاران امام مهدی عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف و جایگاه عناصر مکتبی در دو نهضت عاشورا و انتظار بحث شده است.
مجلد دوم با مقاله آیت‌الله حائر شیرازی آغاز می‌شود. عاشورا و انتظار بر مبنای فطرت الهی بشر تحقق یافته و اهداف این دو قیام برای شکوفا ساختن استعدادهای فطری انسان‌هاست. در ادامه مقالات این مجلد از زوایای مختلف پیرامون اهداف انقلاب حسینی و مهدوی، حق و باطل ، درس‌های عاشورا و انتظار، نقش زن در این دو قیام و بررسی سندی زیارت ناحیه مقدسه و پیوند شخصیتی امام حسین علیه‌السّلام و حضرت مهدی عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف بحث شده است.

۴ - گزارش وضعیت



در پایان هر مجلد پرسش‌هایی از هر کدام مقالات آمده که این روش در تمرکز هر چه بیشتر خواننده و درگیر نمودن او با مطالب بسیار موثر می‌باشد.
در آغاز هر مجلد فهرست مقالات همراه با نویسندگان آن‌ها درج شده است.

۵ - منبع


نرم افزار کتابخانه مهدویت، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.


رده‌های این صفحه : کتاب شناسی | کتب مهدویت




آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.