زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
 

اعتدال در آفرینش (قرآن)





خداوند امر آفرینش موجودات را بر اصل اعتدال بنیان نهاده است.


۱ - اعتدال درخلقت



الف) آفرینش موجودات به صورت معتدل از سوی خداوند: «الذی خلق فسوی: الذی خلق فسوی»
ب) آفرینش موجودات زمینی به صورت معتدل از جانب خداوند: «والار ض مددناها والقینا فیها ر واسی وانبتنا فیها من کل شیء موزون: و زمین را گستردیم؛ و در آن کوه‌های ثابتی افکندیم؛ و از هر گیاه موزون، در آن رویاندیم؛ »برداشت، بنا بر این احتمال است که «انبتنا» شامل همه موجودات زمینی بشود. و مراد از «موزون»، متناسب باشد.

۱.۱ - اعتدال در آفرینش آدم


آفرینش آدم علیه‌السّلام به شکل متناسب و موزون:
۱. «واذ قال ر بک للملائکة انی خالق بشر ا من صلصال من حما مسنون: و (به خاطر بیاور) هنگامی که پروردگارت به فرشتگان گفت: «من بشری را از گل خشکیده‌ای که از گل بدبویی گرفته شده، می‌آفرینم.»
۲. «فاذا سویته ونفخت فیه من ر وحی فقعوا له ساجدین: هنگامی که کار آن را به پایان رساندم، و در او از روح خود (یک روح شایسته و بزرگ) دمیدم، همگی برای او سجده کنید! » »
۳. «ثم سواه ونفخ فیه من ر وحه وجعل لکم السمع والابصار والافئدة قلیلا ما تشکر ون: سپس (اندام) او را موزون ساخت و از روح خویش در وی دمید؛ و برای شما گوش و چشمها و دلها قرار داد؛ اما کمتر شکر نعمتهای او را بجا می‌آورید! »
۴. «اذ قال ر بک للملائکة انی خالق بشر ا من طین: و به خاطر بیاور هنگامی را که پروردگارت به فرشتگان گفت: «من بشری را از گل می‌آفرینم! »
۵. «فاذا سویته ونفخت فیه من ر وحی فقعوا له ساجدین: هنگامی که آن را نظام بخشیدم و از روح خود در آن دمیدم، برای او به سجده افتید! » »

۱.۲ - اعتدال در آفرینش آسمان‌ها


الف) آفرینش آسمان‌ها به صورت معتدل:
۱. «هو الذی خلق لکم ما فی الار ض جمیعا ثم استوی الی السماء فسواهن سبع سماوات وهو بکل شیء علیم : او خدایی است که همه آنچه را (از نعمتها) در زمین وجود دارد، برای شما آفرید؛ سپس به آسمان پرداخت؛ و آنها را به صورت هفت آسمان مرتب نمود؛ و او به هر چیز آگاه است.»
۲. «اانتم اشد خلقا‌ام السماء بناها: آیا آفرینش شما (بعد از مرگ) مشکل تر است یا آفرینش آسمان که خداوند آن را بنا نهاد؟! »
۳. «ر فع سمکها فسواها: سقف آن را برافراشت و آن را منظم ساخت، »
ب) اعتدال در آفرینش آسمان‌های هفت گانه، نمودی از علم فراگیر الهی: «هو الذی خلق لکم ما فی الار ض جمیعا ثم استوی الی السماء فسواهن سبع سماوات وهو بکل شیء علیم : او خدایی است که همه آنچه را (از نعمتها) در زمین وجود دارد، برای شما آفرید؛ سپس به آسمان پرداخت؛ و آنها را به صورت هفت آسمان مرتب نمود؛ و او به هر چیز آگاه است.»

۱.۳ - اعتدال در آفرینش انسان


آفرینش انسان از جانب خداوند به صورت متناسب و موزون:
۱. «قال له صاحبه وهو یحاور ه اکفر ت بالذی خلقک من تر اب ثم من نطفة ثم سواک ر جلا: دوست (با ایمان) وی -در حالی که با او گفتگو می‌کرد- گفت: «آیا به خدایی که تو را از خاک، و سپس از نطفه آفرید، و پس از آن تو را مرد کاملی قرار داد، کافر شدی؟! »
۲. «ایحسب الانسان ان یتر ک سدی: آیا انسان گمان می‌کند بی هدف رها می‌شود؟! » «ثم کان علقة فخلق فسوی: آیا او نطفه‌ای از منی که در رحم ریخته می‌شود نبود؟! »
۳. «یا ایها الانسان ما غر ک بر بک الکر یم: ‌ای انسان! چه چیز تو را در برابر پروردگار کریمت مغرور ساخته است؟! » «الذی خلقک فسواک فعدلک: همان خدایی که تو را آفرید و سامان داد و منظم ساخت،»
۴. «ونفس وما سواها: و قسم به جان آدمی و آن کس که آن را (آفریده و) منظم ساخته، » «فالهمها فجور‌ها وتقواها: سپس فجور و تقوا (شر و خیرش) را به او الهام کرده است، »
۵. «لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم: که ما انسان را در بهترین صورت و نظام آفریدیم،»

۱.۴ - اعتدال در آفرینش گیاهان


رویاندن تمام روییدنی‌های زمین به صورت متناسب از سوی خداوند: «والار ض مددناها والقینا فیها ر واسی وانبتنا فیها من کل شیء موزون: و زمین را گستردیم؛ و در آن کوه‌های ثابتی افکندیم؛ و از هر گیاه موزون، در آن رویاندیم؛ » «موزون»، ممکن است کنایه از رعایت تناسب و اعتدال در اجزا باشد.

۲ - پانویس


 
۱. اعلی/سوره۸۷، آیه۲.    
۲. حجر/سوره۱۵، آیه۱۹.    
۳. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج۶، ص۱۱۰.    
۴. آلوسی، شهاب الدین، روح المعانی، ج۷، ص۲۷۵.    
۵. حجر/سوره۱۵، آیه۲۸.    
۶. حجر/سوره۱۵، آیه۲۹.    
۷. سجده/سوره۳۲، آیه۹.    
۸. ص/سوره۳۸، آیه۷۱.    
۹. ص/سوره۳۸، آیه۷۲.    
۱۰. بقره/سوره۲، آیه۲۹.    
۱۱. نازعات/سوره۷۹، آیه۲۷.    
۱۲. نازعات/سوره۷۹، آیه۲۸.    
۱۳. بقره/سوره۲، آیه۲۹.    
۱۴. کهف/سوره۱۸، آیه۳۷.    
۱۵. قیامت/سوره۷۵، آیه۳۶.    
۱۶. قیامت/سوره۷۵، آیه۳۸.    
۱۷. انفطار/سوره۸۲، آیه۶.    
۱۸. انفطار/سوره۸۲، آیه۷.    
۱۹. شمس/سوره۹۱، آیه۷.    
۲۰. شمس/سوره۹۱، آیه۸.    
۲۱. تین/سوره۹۵، آیه۴.    
۲۲. حجر/سوره۱۵، آیه۱۹.    
۲۳. آلوسی، شهاب الدین، روح المعانی، ج۷، ص۲۷۵.    


۳ - منبع



فرهنگ قرآن، مرکز فرهنگ و معارف قرآن، برگرفته از مقاله «اعتدال در آفرینش».    


رده‌های این صفحه : آفرینش | اعتدال | موضوعات قرآنی




آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.